Přehnaná skepse ze třech válců není u tohoto francouzského kombíku na místě.
Filtr pevných částic, který používá ve svých dieselových modelech Peugeot a Citroën, má od svého uvedení v roce 2000 zkratku FAP. V Česku se aktuálně téma spojené právě s tímto automobilovým dílem dost přetřásá a jak to tak bývá, je veřejný prostor často plný mýtů a polopravd. Pokusím se vše díky informacím přímo od technických školitelů Peugeotu a Citroënu uvést na pravou míru.
Následujících 7 odpovědí na nejčastější otázky českých motoristů jsem dal dohromady společně s technickými školiteli koncernu PSA (Peugeot-Citroën), takže by informace níže uvedené, měly být nejen kompetentní, ale také korektní (hlavně, co se cen na konci uvedených týče).
Pokud filtr pevných částic funguje tak, jak má, nemá na motor žádný negativní vliv. Řídicí jednotka neustále sleduje stav filtru pevných částic a na základě snímače diferenciálního tlaku hlídá, aby rozdíl tlaků ve výfuku nepřekročil hodnoty (800 mbar), které by mohly být problematické. Systém řízení regenerace filtru, který používá PSA, kromě toho pracuje s detekcí jízdního stylu řidiče včetně odhadu budoucích jízdních podmínek. Díky tomu jsou k regeneraci využívány pouze vhodné situace, jako je třeba jízda po dálnici nebo volné silnici, čímž se minimalizuje nedokončená regenerace z předchozích méně vhodných podmínek (například jízda po městě). Použitím aditiva je také snížena přirozená teplota hoření sazí ve filtru pevných částic a za vhodných podmínek může dojít k regeneraci i bez nutnosti dodatečného vstřikování paliva.
Filtr pevných částic bývá někdy prezentován jako překážka bránící volnému pohybu výfukových plynů, což vede ke zvýšení spotřeby. Pokud je však filtr v pořádku, odpor ve výfukovém potrubí nenavyšuje a jeho vliv na spotřebu je tak téměř zanedbatelný. U čtyřdobého motoru sice není potřeba nastavovat přetlak ve výfuku z důvodu výplachu, ale je nutné snížit úroveň hluku. Výfuk je tedy vybaven tlumiči, které brzdí výfukové plyny a snižují hlučnost. U vozidel s filtrem pevných částic je tak odpor filtru brán v potaz už při navrhování tlumičů výfuku a tvoří s nimi harmonickou a vyladěnou sestavu. Někdy se o vyšší spotřebě paliva hovoří i ve spojitosti s procesem regenerace filtru, kdy dochází k dodatečným vstřikům paliva. Již v předchozí odpovědi bylo uvedeno, že systém PSA využívá k regeneraci příznivé situace a postupy tak, aby zabránil nevhodným nebo přerušeným regeneracím a minimalizoval zvyšování spotřeby z důvodu obsluhy filtru pevných částic. Také v tomto případě platí, že u řádně fungujícího filtru je dopad na spotřebu minimální. Navýšení v řádu jednotek procent je teoreticky možné pouze při trvalém městském provozu s hustou dopravou.
Současné generace filtru pevných částic mají životnost 180.000 – 240.000 km. Životnost filtru, který používá skupina PSA, končí v momentě, kdy je filtr zanesen aditivem, jež slouží ke snížení teploty hoření sazí a při regeneraci zůstává ve filtru, protože už nedojde k jeho spálení. Z tohoto vyplývá, že životnost filtru je přímo úměrná spotřebě paliva – po každém natankování se totiž automaticky doplní i aditivum, a to v poměru k doplněnému palivu.
Filtr pevných částic FAP (Peugeot a Citroën) dokáže regenerovat už při rychlostech od 50 km/h.
Filtr můžete zničit víceméně jen hrubým nerespektováním informací, které vám automobil sděluje.
Filtry pevných částic používané ve vozech koncernu PSA lze běžně repasovat. Jedná se o úkon, který provádí firma Faurecia a repasují se filtry bez integrovaného oxidačního katalyzátoru. Samotná repase se provádí výplachem speciální kapalinou na repasovací stolici. Pod konstantním nízkým tlakem se protisměrně vyplachují veškeré nespalitelné částice, kvůli kterým se filtr postupně ucpává. Kromě již zmíněného aditiva se může jednat o kovové částice z opotřebení motoru a motorových olejů, sulfáty síry, popel z motorového oleje či kotelní kámen. Po důkladném pročištění filtru dle technologického postupu, je každý filtr podroben rentgenové zkoušce, která prověří účinnost repase a odhalí i případná poškození. Jiné způsoby repase filtrů pevných částic nejsou doporučeny, neboť by mohlo dojít k jeho poškození, například vyšším než doporučeným čistícím tlakem či teplotou.
Jednou z aktivit koncernu PSA, která si klade za cíl omezit neodborné manipulace s filtrem pevných částic, je vstřícná cenová politika související s údržbou FAP v autorizovaných servisech i pro majitele starších vozů. Aktuálně dochází k úpravě ceníku repasovaných filtrů a filtrů řady Eurorepar tak, že ceny za odbornou výměnu, která je základním předpokladem dalšího bezproblémového provozu i staršího automobilu vč. absolvování STK, minimalizují důvody k tomu, aby se majitel vozidla uchýlil k neodbornému řešení. V automobilech koncernu PSA existují tři řady filtrů FAP lišící se podle stáří vozu a emisní normy, přičemž jejich koncové ceny začínají na částce 8 990 Kč (vč. DPH). I v případě sofistikovaného systému používaného u některých vozů koncernu PSA, kdy je FAP spojen s oxidačním katalyzátorem, je cena 16 990 Kč na českém trhu zcela konkurenceschopná a naprosto vyváží všechny případné problémy spojené s neautorizovaným zásahem.
Tématu filtru pevných částic jsem se už jednou poměrně detailně věnoval v souvislosti se značkou Ford – zde předkládám důvody, proč byste neměli ani v nejmenším uvažovat o případném vykuchání filtru ze svého auta.
Dobrý den, proces je vratný do původního stavu jen velmi komplikovaně a poměrně draze. Proto je ve finále lepší se do toho ani nepouštět. Pokud však třeba člověk koupí auto bez PDF a následně si ho chce uvést do pořádku, vyjdou mu dle mých informací v servisech většinou vstříc v rámci jakési „amnestie“…
Dobrý den, realita je trochu jiná. Auto (P 308) jsem kupoval nové 2010. Na prvních emisích 2014 jsem prošel s varováním – pevné částice 0,3 (předpis je 0,5 max.). Autorizovaný servis ještě v rámci prodloužené záruky provedl řízenou regeneraci s komentářem „To se může stát pokud jezdíte hodně po městě.“ ! Dnes jsem na emisích neprošel – 0,65. Až napodruhé díky tomu, že se technik emisí smiloval. Servis mlží, prý mám opět přijet na regeneraci, tentokrát už placenou – 1.400,- nebo mám častěji auto prohnat po dálnici na vyšší otáčky po alespoň 80 km, aby regenerace řádně proběhla! Systém žádné problémy nikdy nehlásil, natož aby doporučoval jak mám jet!
Emisní technik potvrdil, že to je u FAP běžné, že prý ho budu muset asi do příště nechat opravit, jinak neprojdu. Najeto mám jen 45.000 km. :-))))
Dobrý dn,podle Vašeho příspěvku vidím že s autem jste za 8let najel jen 45tis km,což vypovídá o tom že s autem jezdíte asi krátké vzdálenosti a tudíš se fap nemá šanci sám zregenerovat,sám lidem co najedou pod 15tis ročně doporučuji benzínové motory,protože diesel takovým stylem užívání opravdu trpí,nejhorší jsou krátké vzdálenosti do 50km na nastartování,tohle je prostě pro moderní diesel s fapem smrtící rána,jezdí ke mě na servis mnoho aut a kupodivu vozy s nájezdem i 300tis km za cca 4roky mají fap v daleko lepším stavu než auto po důchodci(tím se nechci nikoho dotknout)které má za 4roky najeto 12tis km :-(
Pán nemá problém s ucpáním filtru, ale s kouřivostí.
tudíž filtr je mechanicky poškozený – děravý, tudíž žádná regenerace mu už nepomůže
Dobrý den,
auto mi hlásí: „filtr pevných částic je plný. pokračujte v jízdě“.Jako ženská se ptám: Mohu tedy bez problému jezdit? nebo musím neprodleně do servisu? moc děkuji za radu.
Může jít o tzv. proces regenerace, tedy „vypalování “ filtru, které probíhá při ustálenější delší rychlejší jízdě (ideálně dálnice). Pokud ani poté hláška nezmizí, bude návštěva servisu a diagnostiky více než doporučeníhodná.
Zdravím,
Měl bych dotaz ke větě „po každém natankování se totiž automaticky doplní i aditivum, a to v poměru k doplněnému palivu.“
Nevíte náhodou, jaký by ten poměr měl být, případně kde tuto informaci zjistit?
Děkuji
Děkuji za skvělý článek a dobré rady!
Zdravím,
Včera jsem zaznamenal, že když dám el.ruční brzdu automaticky se mi zvýší otáčky na cca 1200ot/min a pokud jí vypnu tak to znova klesne na běžné volnoběhové otáčky. PC mi nic nehlásí, takže opravdu nevím co by to mohlo být. Může se jednat o regeneraci DPF?
Mockrát děkuji za pomoc.
Peugeot 3008 2.0 HDI r.v. 2011
Dobrý den, mám vozidlo peugeot boxer 2.0 BHDi 120kW. Vozidlo je rok vyroby 07/2018, aktuální najeto 191400km, pravidelný servis dle předpisu výrobce pouze v servisu peugeot. Styl jízdy upřesním je pouze dálnice 99,9% (95-110km/h), spotřeba průměr od uvedení do provozu 9,1 l / 100km. náklad průměr 350kg. Bez předchozích upozornění řídící jednotka spustila nucené regeneraci filtru cca na 4hod (350Km), následně nouzový režim. V servisu peugeot – FAP plné – nutná výměna, na reklamaci výměna zamítnuta, cena originálního dílu i s prací 35500Kč. Cena čištění v certifikované firmě ze zárukou 5750Kč. Moje otázka, zda odpovídá opotřebení filtru fap najetí km s uvedeným používáním? Zda je možne že způsobila plnost filtru jiná zkažená součástka? Vyměnit nebo vyčistit? dakujem
Na dálku těžko soudit, ale podle jízdního režimu i najetých km by FAP plné být spíše nemělo, popř. by měla stačit jeho nucená regenerace v autorizovaném servisu. FAP u aut novější výroby by měly určitě vydržet více než necelých 200t km. Tak či tak je dost pravděpodobné, že problém bude jinde, než u FAP jako takového – na to by ale měli z diagnostiky v autorizovaném servisu sami přijít a neřešit situaci jen prostou výměnou FAP za nový. Jedna z věcí, která může mít vliv je i kvalita tankované nafty, ta česká od méně kvalitních pump může skutečně životnost FAP ovlivnit – např. v Německu nemají s problematikou DPF i FAP ve srovnání s námi víceméně žádný problém.
Dobrý den, mám Citroen Berlingo 1.6 HDi. Když jezdím delší dobu jen po městě rozvítí se mi hlášení, že hrozí zanesení filtru. Podle manuálu mám jet aspoň 5min. nad 60km/h aby došlo k regenraci, ale ať se snažím jak se snažím, jet i mnohem déle a vyšší rychlostí, druhý den se mi hlášení objeví klidně znovu.
Filtr jsem nechal repasovat vyčištěním před asi 4 měsíci.
Může být problém v samotné regeneraci že nefunguje správně nebo prostě nejsou splněny podmínky regenerace.
Dobrý den, mám P 508 r.v 2015. Najeto necelých 150 tisic. Dnes po natankovaní plné nádrže se rozsvitila kontrolka na doplnění aditiva do Fap. V následujících dnech odjíždíme na dovolenou tudíž nestihnu servis v Peugeotu ba doplnění . Muj dotaz je kolik asi může byt km najezd s nizkym obsahem aditiva popr. co se stane když se aditivum vypotřebuje a nebudu ho mít při dalším tankování. Děkuji
Dobrý den.Taktéž, mám P-3008 2,0 HDi,r.v.2015,najetých 83000km.Příští týden odjíždím na dovču,a v autoriz.servisu Peugeot mi včerá načetli ř.j. pro filtr pevných částí,kde diferenční tlak je nula a koncovka výfuku je černá,a oznámili mi,že je fab děravý.Před měsícem uvedeno do provozu a STKčkem prošlo(od bazaru).Jak je možné,že jeden to nezjistí(STKčko) a druhý (servis) to zjistí.Kupoval jsem ho proto,že emise byli v pořádku.Mluvíte tady o životnosti filtru 180 až 240tis.km,auto mělo nájezd.průměr. rychlost 76km/h,tzn že jezdilo dlouhé trasy, a po 80ti tisících km je filtr v čudu?Palubní počítač neupozorňuje na regeneraci,tak jsem zajel do Pežotu,aby mi načetli,a řekli jak a kdy k tomu má dojit.Výsledek je ten,kupte nový filtr.Tak teď mám pocit,že jsem neudělal dobře,že jsem si koupil diesel.Oni v tom bazaru prodávají jenom dieselové,a o benzínových se mluví,že to není povedený motor(1,6),ruce od něho pryč.
Měli jsme doma několik aut s motory 1,6hdi a mohu říct, že pokud se nezanedbává údržba, FAP filtr ve všech až na jedno auto vydrží minimálně 160.000 a koncovka výfuku je čistá. Auta nejezdá nijak extra dlouhé trasy.
Jen u jendoho auta je FAP prasklý, způsobeno několika faktory. Došlo aditivum a byl vadný EGR. Ale stalo se to aý po 150.000km.
Ale co tím chci říct. Ž je velmi pravděpodobné, že auto co jste koupili nemělo najeto 80.000km, ale pravděpodobně mnohem více a nebo musela být na autě neřešena nějaké závada.
Petr
Zdravim, pokud dojde k vykuchání PDF a nasledné upravě v diagnostice, je tento proces vratny tak, aby bylo vše funkční jako před zásahem? Díky za odpověd