Šest tras do Chorvatska na Istrii

10.6.2015 Honza Blažek , 5 komentářů

Na Istrii 6× jinak – po dálnici i přes vyhlídky

Nabízíme (s variantami) osm tras a je na každém, aby volil se znalostí místa startu a cíle a svých priorit. Kvůli možnosti srovnání jsme zvolili jednotné místo odjezdu (Prahu) a cíle (Poreč). K obvyklým trasám jsme přidali jednu experimentální – přes Itálii. Za úvahu stojí i to, zda projet takřa tisíc kilometrů a vidět hlavně protihlukové zábrany kolem dálnice, nebo i něco z půvabné krajiny. 

Na Istrii by se dalo jet i přes chorvatské dálnice (Záhřeb-Rijeka), ovšem pokud máte zaplacenou slovinskou dálniční známku, je zbytečné platit za paralelní chorvatské dálnice. Na istrijském ypsilonu je na dálnici maximální rychlost 110 km/h. Maximum na ostatních silnicích Istrie je 80 km/m, často jen 60 km/h, před křižovatkami 40 km/h a ve vesnicích často uvidíte i 30 km/h. Doporučujeme respektovat, i když Chorvati si s předpisy moc starostí nedělají. Pokud máte z minulosti elektronický systém mýta ENC, tak ho musíte pro Istrii zaregistrovat (Bina Istra).

4O4A1084_horyPhyrn

1. Čistě dálniční (přes Německo a Rakousko)

Praha – Mnichov – Salcburk – Villach – Lublaň – Poreč

Na Zličíně najedete na dálnici D5 a čtyřproudou silnici opustíte až před chorvatskou hranicí, za níž můžete najet na A9 (Istrijský ypsilon). Platí se ale dost poplatků. Potřebujete rakouskou i slovinskou dálniční známku (počítáme 1x/15 euro=412,5 Kč), hradíte poplatek za tři tunely (tauernské a Karawanken) a na Istrii připlatíte 29 kun za úsek od hranice k odbočce na Poreč.

Délka:  854 km  |  Čas: 9:40 h  |  Platby: 1253 Kč*

PLUS: jen dálnice, minimální zdržení pomalými kamiony, možnost zkrátit dobu jízdy oproti propočtu
Krizová místa: možnost kolon před rakouskými tunely a tunelem mezi Rakouskem a Slovinskem, oblast kolem Lublaně

2. Standardní (dvě varianty)

Praha – Č. Budějovice – Linec – Salcburk – Villach – Karawanken – Lublaň – Poreč

Hodně oblíbená trasa z Prahy vede kolmo na jih. Přes Rakousko můžete zvolit dálniční trasu s platbami za tunely, nebo se tunelům vyhnout. V prvním případě zaplatíte za tauernské tunely a také tunel Karawanken mezi Rakouskem a Slovinskem, můžete se však vyhnout těmto platbám „objížďkou“ přes Radstadt, St. Michael a Katschberg a na dálnici se vrátíte v Rennwegu, a za Villachem můžete pokračovat na Klagenfurt a jet do Slovinska přes Loiblpass. Tyto „vyhlídkové“ varianty lze doporučit zejména při cestě přes den a za pěkného počasí. Jsou také alternativou, pokud zjistíte, že jsou „stau“ u rakouských tunelů nebo před jednotubusovým tunelem Karawanken.

Délka: 850/896 km  |  Čas: 9:39/10:11  |  Platby: 1147/652 Kč

PLUS: při volbě trasy bez tunelů úžasná vyhlídková jízda přes dva průsmyky
Krizová místa: zejména před tunelem Karawankem, oblast Lublaně

4O4A1232TunelLoiblpass

3. Vyhlídková: krátká a levná

Praha – Č. Budějovice – Linec – Liezen– Jugenburg – Klagenfurt – Loiblpass – Lublaň – Poreč

Na této trase se vyhnete platbám za všechny tunely a zkrátíte si cestu přes Rakousko, protože jedete poměrně kolmo na jih. Opět doporučuji při jízdě přes den a za pěkného počasí, noční přejezd přes hory nebo v dešti není nejpříjemnějším zážitkem.

Délka: 790 km  |  Čas: 9:51  |  Platby: 652 Kč

PLUS: zajímavá cesta rakouským venkovem a přes hory, vyhnete se placení tunelů
Krizová místa: kamiony se hůře předjíždějí, v čase ranní a večerní špičky pomalý průjezd Klagenfurtem

4. Rychlá s oklikou (dvě varianty)

Praha – Č. Budějovice – Linec – Graz – Maribor – Lublaň – Poreč

Hodí se pro automobilisty z jižních Čech. Z Lince na Graz, cesta je sice delší a zaplatíte za dva tunely (Bosruck, Gleinalm), ale zase jedete po dálnici, která bývá jen výjimečně přetížená. Alternativou je kratší (o cca 35 km) a levnější (mínus 8,50 euro) trasa se sjezdem z A9 u Leobenu na S36 do Judenburgu, z něho se přes Obdach vrátíte na dálnici A3 mezi Grazem a Klagenfurtem. Ušetříte peníze (platby 755 Kč), kilometry i čas (cca 25 minut). Z Klagenfurtu pak dál přes Loiblpass.

Délka: 831 km  |  Čas: 9:35 h  |  Platby: 1023 Kč

PLUS: rychlá a přes okliku přes Graz poměrně krátká, při volbě kratší alternativy i levná (755 Kč)
Krizová místa: pokud nezačnou nějaké opravy, tak by měla být průjezdná bez problémů.

5. Klasická přes Vídeň/Maribor

Praha – Znojmo – Vídeň – Graz – Maribor – Lublaň – Poreč

Jedna z kratších variant je výhodná nejvíc pro ty, kteří jedou z Moravy. Délka (km) 851 Čas (h) 9:45 Platby (Kč) 652 Kč Plus: neplatí se žádné dodatkové poplatky za tunely Krizová místa: průjezd kolem Vídně, dále oblast kolem Lublaně 6 Jen dálnice (přes Itálii) Praha – Mnichov – Udine – Terst – Poreč Na Zličíně najedete na dálnici a sjedete s ní až nedaleko před Terstem. Trasa patří mezi delší a poplatkům (rakouská známka, tauernské tunely za Salcburkem (tunely) se nevyhnete. Ačkoliv nemusíte kupovat slovinské známky, vyjde to nastejno (italská dálnice, jedna cesta cca 15 eur). Pokud jedete na víc než sedm dnů, tak budete na se Slovinskem na nule (2×15 euro). Kdo jezdí na Istrii často a už se na trase nudí, může vyzkoušet novou (ale dražší a delší) variantu.

Délka: 1001 km  |  Čas: 10:48  |  Platby: 1367 Kč

PLUS: jen dálnice, méně známá trasa a tudíž menší pravděpodobnost kolon
Krizová místa: neměla by být přetížena, ale před využití prostudujte, zda se v Itálii neopravuje. Vysoká cena.

4O4A1364

6. Jen dálnice (přes Itálii)

Praha – Mnichov – Udine – Terst – Poreč

Na Zličíně najedete na dálnici a sjedete s ní až nedaleko před Terstem. Trasa patří mezi delší a poplatkům (rakouská známka, tauernské tunely za Salcburkem (tunely) se nevyhnete. Ačkoliv nemusíte kupovat slovinské známky, vyjde to nastejno (italská dálnice, jedna cesta cca 15 eur). Pokud jedete na víc než sedm dnů, tak budete na se Slovinskem na nule (2×15 euro). Kdo jezdí na Istrii často a už se na trase nudí, může vyzkoušet novou (ale dražší a delší) variantu.

Délka: 1001 km  |  Čas: 10:48 hod  |  Platby: 1367 Kč

PLUS: jen dálnice, méně známá trasa a tudíž menší pravděpodobnost kolon
Krizová místa: neměla by být přetížena, ale před využití prostudujte, zda se v Itálii neopravuje

Poznámka: 1euro – 27,50 Kč, 1 HRK – 3,70 Kč

A upozornění na závěr: dálniční známka pro Slovinsko stojí na týden 15 eur, a pokud potřebujete delší dobu, kupte spíš měsíční (30 eur) než 2x sedmidenní (také 30 eur). Pozor také na výšku auta nad první nápravou: do 1,3 m se platí 15 a 30 eur, za měsíční 30 a 60 eur.

Pokud vás zajímá, jak se i v roce 2017 pohodlně vyhnout slovinské dálnici – mám pro vás přesný a aktuální itinerář.

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

5 komentářů

Mareda
29.7.2015

Díky, užitečný článek, ale myslím že do trasy č.5 je zamotána část trasy 6.

Odpovědět

Vladimír
4.6.2016

Dobrý den, zajímalo by mě jaké jsou vaše názory na tuto trasu: Praha – Č.Budějovice – Freistadt – Linz – Salzburg – Bischofshofen – Villach – Udine – Trieste – Koper – Poreč odkaz na mapu zde: https://goo.gl/maps/XYyVWxJxor12
Zejména mě zajímá, zda cesta přes Slovinsko (mimo dálnici) dle odkazu je správně.
Děkuji.
V.

Odpovědět

Ivana Balková
12.9.2016

Dobrý den, měl byste prosím popis objezdu dálnice ve Slovinsku z opačné strany, tedy z Chorvatska do Čech? Jedu jen jednu cestu. Děkuji.

Odpovědět

Pavel
26.7.2018

Dobrá rada nad zlato…,jasné,stručné bez reklam…za mě palec na horu

Odpovědět

Tomiss
15.9.2018

Jeli jsme z Libereckého kraje trasou č. 3. Druhý tunel jsme vynechali a jeli po S36, která byla skoro prázdná. Cesta tam odsýpala krásně, jeli jsme přes noc. Cestou zpátky jsme jeli ráno, jedna kolona hned v Chorvatsku (cca 1 hodina), a druhá v Loiblpassu (cca 45 minut). Jinak doporučuji jet v Chorvatsku přes Novigrad, kde je krásný přejezd na úrovni hladiny moře. Pokud máte polopenzi, doporučuji oželit poslední snídani a vyjet ještě za tmy. Nebo počkat do večera. My se ale chtěli nasnídat a vzhledem k tomu, že v sobotu začalo být hnusně, jeli jsme ráno. Vyjížděli jsme před 8 hodinou, a stejně hrůza. Pokoje se vyklízí do 10 hodin, takže i když si přivstanete, moc to nepomůže, jelikož si přivstává každý. Příště bych určitě vyrazil okolo 2. – 3. hodiny ráno. Každopádně velké díky autorovi článku.

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *