Obyčejné veterány získávají na hodnotě. Nemáte je v garáži?

18.5.2014 Honza Blažek , , 0 komentářů

Ceny veteránů nadále rostou

Historická vozidla se za posledních pět deset let dostala i do hledáčku investorů a jejich cena rok od roku roste. Pokud si ale myslíte, že procentuálně nejvyšší nárůsty hodnot jsou výsadou pouze exkluzivních vozů, zbystřete! Možná máte právě vy máte v garáži veterán, který podle statistik německého trhu za loňský rok získal nejvíc na ceně.

Vývoj cen na trhu veteránů je svět sám pro sebe, mnohdy stačí jedna aukce a cena daného typu vyletí raketově nahoru. Z evropských zemí mají většinou největší relevanci údaje z Německa, které je pro veteránisty klíčovým trhem – je dost velké, realizuje se na něm hodně obchodů, a tak je možné je statisticky sledovat i s ohledem na vývoj cen. Podle německého Oldtimer Indexu, který zveřejnilo německé Sdružení automobilového průmyslu, přidaly ceny historických vozidel v Německu v roce 2013 dalších 8,1 % (v roce 2012 byl nárůst 4,2 %). Ceny šly nahoru zejména v druhé polovině loňského roku. Hodně lidí si stále myslí, že běžné veterány nejsou zase až tak dobrou investiční příležitostí. Uveřejněný seznam to ale částečně vyvrací a potěšující je, že na hodnotě začínají rapidně získávat i mladší vozy (tzv. youngtimery) – posuďte sami na přehledu deseti vozů, které oproti loňskému roku získaly procentuálně na hodnotě nejvíc:

Nenápadné a do jisté míry obyčejné BMW 520i (E12) získalo v roce 2013 nejvíc na hodnotě.

Pořadí Model Období výroby
1. BMW 520i (E12) 1972 – 1977
2. Mercedes-Benz 300 SL Coupé 1954 – 1957
3. BMW 501 V8 Sedan 1955 – 1958
4. BMW 700 LS Coupé 1964 – 1965
5. Alfa Romeo Spider Veloce Cabriolet 1974 – 1983
6. Opel Admiral 2800 E 1969 – 1975
7. Alpine A110 1600 Coupé 1970 – 1972
8. Ford Granada 2.8i Sedan 1977 – 1985
9. Volkswagen T2 Bus 1967 – 1972
10. Volkswagen 412 L Kombi 1973 – 1974

 

Neméně zajímavý je také pohled na deset historických vozů, které se nejvíce zhodnotily během posledních 15 let, kdy je v Německu daný index zpracováván, což je od roku 1999. I tomuto žebříčku vévodí zcela „obyčejné“ auto – „kachna“ Citroën 2CV.

Myslíte si, že nárůsty hodnot jsou výsadou pouze drahých veteránů? Omyl. I třeba taková Kachna je dobrou investicí.

Pořadí Model Období výroby
1. Citroën 2CV 6 (Kachna) 1969 – 1976
2. Volkswagen Bus T2 1967 – 1972
3. Mercedes-Benz 300 SL Coupé 1954 – 1957
4. Ford Escort 1100 S 1968 – 1970
5. Renault R4 1972 – 1974
6. BMW 735i (E23) 1979 – 1986
7. Porsche 924 Coupé 1976 – 1979
8. BMW 520i (E12) 1972 – 1977
9. Volkswagen Brouk 1300 1967 – 1973
10. Fiat 500 F 1965 – 1972

 

Index německého veteránského trhu zahrnuje 88 vozů, které se u našich západních sousedů často obchodují a u nichž lze dobře a přesně sledovat i jejich jednotlivé specifikace. Je ale více než zřejmé, že se do kurzu začínají dostávat i youngtimery, které může mít řada z vás v garáži – takže neprodávejte, vyčkávejte a sledujte trh… já na zmínku o svém BMW 320/6 E21 v takovém žebříčku stále čekám :-)…

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *