Kodiaq je jen o 4 centimetry delší než Octavia, ale díky šířce a vyšší stavbě působí mnohem mohutněji.
Historická vozidla se za posledních pět deset let dostala i do hledáčku investorů a jejich cena rok od roku roste. Pokud si ale myslíte, že procentuálně nejvyšší nárůsty hodnot jsou výsadou pouze exkluzivních vozů, zbystřete! Možná máte právě vy máte v garáži veterán, který podle statistik německého trhu za loňský rok získal nejvíc na ceně.
Vývoj cen na trhu veteránů je svět sám pro sebe, mnohdy stačí jedna aukce a cena daného typu vyletí raketově nahoru. Z evropských zemí mají většinou největší relevanci údaje z Německa, které je pro veteránisty klíčovým trhem – je dost velké, realizuje se na něm hodně obchodů, a tak je možné je statisticky sledovat i s ohledem na vývoj cen. Podle německého Oldtimer Indexu, který zveřejnilo německé Sdružení automobilového průmyslu, přidaly ceny historických vozidel v Německu v roce 2013 dalších 8,1 % (v roce 2012 byl nárůst 4,2 %). Ceny šly nahoru zejména v druhé polovině loňského roku. Hodně lidí si stále myslí, že běžné veterány nejsou zase až tak dobrou investiční příležitostí. Uveřejněný seznam to ale částečně vyvrací a potěšující je, že na hodnotě začínají rapidně získávat i mladší vozy (tzv. youngtimery) – posuďte sami na přehledu deseti vozů, které oproti loňskému roku získaly procentuálně na hodnotě nejvíc:
Nenápadné a do jisté míry obyčejné BMW 520i (E12) získalo v roce 2013 nejvíc na hodnotě.
Pořadí | Model | Období výroby |
1. | BMW 520i (E12) | 1972 – 1977 |
2. | Mercedes-Benz 300 SL Coupé | 1954 – 1957 |
3. | BMW 501 V8 Sedan | 1955 – 1958 |
4. | BMW 700 LS Coupé | 1964 – 1965 |
5. | Alfa Romeo Spider Veloce Cabriolet | 1974 – 1983 |
6. | Opel Admiral 2800 E | 1969 – 1975 |
7. | Alpine A110 1600 Coupé | 1970 – 1972 |
8. | Ford Granada 2.8i Sedan | 1977 – 1985 |
9. | Volkswagen T2 Bus | 1967 – 1972 |
10. | Volkswagen 412 L Kombi | 1973 – 1974 |
Neméně zajímavý je také pohled na deset historických vozů, které se nejvíce zhodnotily během posledních 15 let, kdy je v Německu daný index zpracováván, což je od roku 1999. I tomuto žebříčku vévodí zcela „obyčejné“ auto – „kachna“ Citroën 2CV.
Myslíte si, že nárůsty hodnot jsou výsadou pouze drahých veteránů? Omyl. I třeba taková Kachna je dobrou investicí.
Pořadí | Model | Období výroby |
1. | Citroën 2CV 6 (Kachna) | 1969 – 1976 |
2. | Volkswagen Bus T2 | 1967 – 1972 |
3. | Mercedes-Benz 300 SL Coupé | 1954 – 1957 |
4. | Ford Escort 1100 S | 1968 – 1970 |
5. | Renault R4 | 1972 – 1974 |
6. | BMW 735i (E23) | 1979 – 1986 |
7. | Porsche 924 Coupé | 1976 – 1979 |
8. | BMW 520i (E12) | 1972 – 1977 |
9. | Volkswagen Brouk 1300 | 1967 – 1973 |
10. | Fiat 500 F | 1965 – 1972 |
Index německého veteránského trhu zahrnuje 88 vozů, které se u našich západních sousedů často obchodují a u nichž lze dobře a přesně sledovat i jejich jednotlivé specifikace. Je ale více než zřejmé, že se do kurzu začínají dostávat i youngtimery, které může mít řada z vás v garáži – takže neprodávejte, vyčkávejte a sledujte trh… já na zmínku o svém BMW 320/6 E21 v takovém žebříčku stále čekám :-)…