Tichou a komfortní jízdu jen občas narušily zbrklejší reakce systému udržování v jízdním pruhu.
Audi bojuje kromě svých tradičních soupeřů BMW a Mercedes také s image značky, které chybí vyprofilovanost. Co na tom, že to podle mne není už možná deset let pravda, protože její hlavní konkurenti postupem času slevili ze svých hodnot. Dokonce bych řekl, že je Audi v tomto ohledu konzistentnější, než konkurenti – zatímco BMW zkomfortnělo a Mercedes zesportovněl, Audi stále drží svůj kurz. A po otestování nového modelu Audi A4 mohu s klidným svědomím prohlásit, že v nikdy nekončící konkurenční hře na přetahovanou aktuálně v žádném případě netahá za kratší konec.
Je to kus auta. Při přebírání vozu na parkovišti plném ostatních audin bych od sebe jen stěží rozeznal jednotlivé modelové řady. Je to trend, který sleduje jak BMW tak Mercedes, takže Audi není výjimka. Osobně jsem byl vždy příznivcem většího odlišení modelových řad, ale automobilky mne pořád neposlouchají… Nicméně to nic nemění na faktu, že se mi Audi A4 líbí, a to dost. Určitě více než zmíněný Mercedes třídy C. Boční sportovní klínovitá linie pomáhá vytvoření dojmu nízkého sportovního auta a i zepředu je Audi A4 pěkně rozkročená doširoka. Chválím i interiér, a to nejen z hlediska materiálů (nenašel jsem jediný, který bych považoval za nepatřičný), tak i rozvržením, které je opět spíše tradičnější bez výstřelků, ale právě tohle já mám rád.
Prvních pár kilometrů je to tradiční seznamovací rituál – auto působí z pozice řidiče z interiéru široce i dlouze a než ho dostanu do oka, docela to trvá. Výhled z něj je průměrný a sedmistupňová převodovka S-tronic při rozjezdech občas trochu škubne. S Audi A4 jsem ujel pouze asi 40 kilometrů po městě, ale spotřeba blížící se devíti litrům mi i tak připadá docela vysoká. No, uvidíme. Na relevantní soudy to chce více času.
Další den si pohrávám se systémy a ovládáním. Od počátku mám z interiéru velmi dobrý pocit, co se týče rozvržení ovladačů a líbí se mi i jejich ergonomie a haptika. Když k tomu přidám poměrně intuitivní (před pár lety by mně nenapadlo, že to napíšu, ale člověk si asi opravdu zvykne) ovládání palubního systému MMI, tak musím konstatovat, že se uvnitř auta cítím dobře. Moc se mi líbí virtual cockpit – zobrazení třeba navigace na přístrojovém štítu přímo před řidičem. Je to fakt super a právě v případě navigace jsou údaje velmi dobře umístěny v zorném úhlu. Tohle je opravdu dobrá věc a nedivím se, že za ní Audi dostalo řadu ocenění.
Poprvé s autem vyrážím dál a přichází první výraznější obrat v dosavadním vnímání. Zatímco doposud jsem Audi A4 považoval za „normálně kvalitní prémiové auto“, teď ho začínám vnímat jako „velmi povedené prémiové auto“. Proč? Audi A4 poskytuje velmi slušný jízdní komfort a kromě toho je auto uvnitř nečekaně tiché. I na osmnáctipalcových kolech funguje ve spojení s adaptivním podvozkem v režimu Comfort naprosto skvěle a v pohodě filtruje české nerovnosti. Zkrátka, jízdní komfort je oblast, kterou u testované Audi A4 vyzdvihuji opravdu hodně vysoko. I při rychlejší jízdě po českých nepříliš kvalitních dálnicích poskytuje posádce opravdu nečekanou pohodu, a to jak absorpcí nerovností, plavností, tak i velmi nízkou hladinou hluku, který proniká do interiéru.
Lehkost a plachtění nejlépe vystihují rychlou jízdu po dálnici. Spotřeba? 6,1 l/100 km!
Zatímco doposud jsem auto zkoušel v režimech, které budou nejblíže běžnému užívání tohoto auta, nastává čas vyzkoušet i agilitu, abych dostál očekávání, které na mne možná někdo má – jak si Audi A4 stojí v porovnání s BMW řady 3 a Mercedesem třídy C z hlediska sportovních jízdních vlastností? Zde považuji za korektní hned v úvodu zmínit můj náhled na věc – v posledních 5-7 letech došlo v prémiovém trojlístku k jisté změně. BMW řady 3 (prý podle preferencí zákazníků) začalo být komfortnější a Mercedes třídy C zase sportovnější (prý podle preferencí zákazníků :-) ). Výsledek? Všichni se „potkali“ v poměrně úzkém rozmezí kolem Audiny, která konsekventně vyráběla auta s podvozkovým nastavením, které ryzí sportsmeny nenadchne, ale vlastně také vyhoví drtivé každému. Takže zatímco bavorák a mercedes rezignovali na část svých tradičních klíčových hodnot (sportovnost, resp. komfort), Audina stále dál precizuje svůj setup. V aktuální generaci si jízdními vlastnostmi dostává do oblasti, v níž je schopna poskytnout opravdu solidní jízdní komfort, ale zároveň při ostřejších manévrech nedává znát nějakou nervozitu. Vyloženě na limitu je stále nedotáčivá, ale jinak se i při razantní jízdě chová dlouho neutrálně, je radost ji „posadit“ do zatáčky a i odezva na volantu je poměrně dobrá. Chápu, že se to řadě lidí s vyhraněnými názory nebude moc zamlouvat, ale nejsem z těch, kteří budou do nekonečna opakovat něco, co už dávno není pravda, jen proto, že jsem o tom psal před 15 lety…
Nejdřív pár střípků a postřehů. Během celého testu se mi ani jednou nevypnul motor prostřednictvím stop-start systému, což mi připadá dost divné, protože byly podmínky, při kterých jiná auta vypínají motor o sto šest. Takhle – mně to vůbec nechybělo, stop-start nemám rád, tak to možná audina nějakým dalším prediktivním systém poznala sama a nechtěla mně dráždit. Pak jsem se také pobavil při procházení technických údajů. Víte, jaký má objem nádrž při homologaci? Pouhých 40 litrů. „Naštěstí“ je na přání k dispozici normální nádrž o objemu 54 litrů. Holt zase čachry při homologacích (Audina v tom není ani zdaleka sama) a snaha dosáhnout co nejnižší hmotnosti. Nevyvoláme Nádržgate? Ale to vše jen na okraj a ani náhodou to nezastíní můj celkově velmi velmi pozitivní dojem z tohoto auta, u kterého mi dokonce ani nevyrazila dech cena, čehož jsem se celý týden trochu obával. Za 1,5 milion vč. DPH to samozřejmě není auto pro každého, ale vzhledem k jeho kvalitám, segmentu a cílové skupině to není nic mimo mísu.
Poznámka: Fotky jsem tentokrát kvůli špatnému počasí nebyl schopen pořídit sám, takže auto na obrázcích není to, které jsem testoval. Laskavý čtenář pochopí a promine.
V tomto segmentu hrají preference (a často i předsudky) ke značce docela velkou roli, takže ti v první řadě nevadí, že bys měl v garáži koncernovou Audi A4 (a děláš dobře). Máš rád silné motory, jednoznačně preferuješ pohon všech kol, líbí se ti sportovně střižené klasické sedany, které při řízení dobře padnou do ruky. Větší auto možná ani nechceš, právě proto, že rád řídíš sportovně. O penězích to u tebe úplně nebude, protože i v tomto případě jsi ochoten docela pustit žilou.
Máš rád dobře vybavená auta z dobrého chovu, takže jsi zároveň dobře obeznámen s tím, že to bude něco stát, což ti nějak zásadně nekazí náladu. Základní Audi A4 stojí 799 900 Kč, jenže to je verze s motorem 1.4 TSI (ne, že by byl špatný, ale prodejní rekordy trhat nebude). Za nejsilnější dvoulitrové TDI s pohonem všech kol zaplatíš 1 125 900 Kč, což je zároveň jediná možnost jak u 2.0 TDI získat pohon všech kol. Testované auto se díky řadě příplatků pyšnilo cenovkou 1 508 000 Kč, což není nějak zásadně moc, vezmu-li v potaz, že mi v autě vlastně vůbec nic nechybělo.
Je hned několik oblastí, které vyzdvihnu – vysoký cestovní komfort, nízká hlučnost, plavná jízda, nízká spotřeba, pěkný vzhled a luxusní interiér s řadou zajímavých řešení – např. virtual cockpit si určitě objednej.
Objektivních důvodů v oblasti techniky ti moc nepředložím, možná jen sladění převodovky s motorem by mohlo být o fous lepší a z auta by mohl být lepší výhled. Jinak si myslím, že hlavní důvod, proč se budeš dívat jinam bude ryze prozaický – prostě tvoje srdce tluče pro jinou značku a nemáš aktuálně žádný důvod sundavat své mercedesí či bavorákové brýle, abys zjistil, že i Audi A4 ti má co nabídnout.
Nevím, jestli má Audi A4 takové charisma, aby o ní dosavadní zákazníci BMW či Mercedesu začali reálně uvažovat, ale měli by. Pokud budou mít při testovací jízdě otevřenou mysl a nebudou se chtít mermomocí ujistit, že Audi nechtějí, tak budou překvapeni, jak tohle auto funguje a co nabízí. Vím, že zejména v tomto segmentu hraje loajalita ke značce a její image hodně vysokou roli, takže novou generaci Audi A4 hodnotím pozitivně i z pohledu všech těch, kterým je Audina blízká – příchod tohoto auta je pro vás hodně dobrá zpráva. Konstrukčně povedené auto s řadou zajímavostí (tím nemyslím tu malou nádrž), které má sportovní vzhled i jízdní vlastnosti, přitom je elegantní i komfortní. Skvělý univerzál za konkurenční cenu. Trochu bych se ale opakoval, pokud bych řekl, že se Audi A4 svým projevem nijak zásadně neliší od Mercedesu a BMW, takže aniž by to mělo na závěr vyznít blbě – je z mého pohledu víceméně jedno, které auto si z aktuálního trojlístku pořídíte. Volte to, co je bližší vašemu srdci.
Mám tu čest jezdit 5 měsíců ve verzi kombi s výše uváděným pohonem a motorem a musím říct, že mě auto hodně překvapilo. Audi jsem nikdy neměl, s některými modely jsem jen svezl nebo se vozil jako spolujezdec, ale teprve teď mám možnost na vlastní kůži poznat, že právě A4 je hodně vysoko v rámci kvality a komfortu. Zvykli jsme si na sebe během prvního týdne ;-)
Zdeněk, akú máš dlhodobú spotrebu, prosím? A ako celkovo hodnotiš A4 po dvoch rokoch? Ďakujem.
Nějak jsem zaspal, omlouvám se, spotřeba 6 l.
Jarda
Tuto úplně novou Audi 4 jsem si koupil před 2 měsíci k narozeninám a je to skvělý auto. Je ale potřeba si zvyknout na závistivý kecy sousedů a závistivé pohledy.